Přes překážky


Koně dokáží pravdu hodně, a co když jsou teprve trénovaní a vedeni k tomu, aby zdolávali překážky pro radost lidí. Řeč je o slavné Velké pardubické, která je proslulá nejobtížnější dostihovou dráhou. Možná budou zklamání příznivci tzv. kulatého nesmyslu, ale dostihy jsou o půl století starší než další oblíbený sport Čechů, tedy fotbal.
hlava koně.jpg
První start
K prvním dostihům došlo před více než 144 lety, ale již předtím se zde podobné závody konaly. Základy dráhy byly postaveny v roce 1856 a působili zde ti nejlepší trenéři a jezdci. Dráha vznikla na místě lesa Cvrčkovce a okolních luk. V průběhu desetiletí prošla různými změnami a svou nynější podobu má už přes půl století. Co do velikosti přestala vyhovovat, a proto byla rozšířena na místo, které využívala armáda jako letiště.
koňský závod.jpg
Velikost
Celková dráha činí neuvěřitelných bez sto metrů sedm kilometrů, koně musí zvládnout více jak třicet různých překážek, z nichž nejobávanějším a nejnáročnějším je Taxisův příkop. Dalšími jsou např. Velký vodní příkop nebo Irská lavice. Dráha je porostlá travou z větší části, někde najdete pouze oranici.
žokej na koni.jpg
Zajímavosti a fakta
Do současnosti proběhlo více jak 140 ročníků a nejslavnějším koněm všech dob je Železník, který dokázal vyhrát čtyřikrát. Úplně prvním vítězem byl francouzský Fantome s žokejem Sayrsem. Naším nejslavnějším žokejem je Josef Váňa, který dovedl do vítězství Železníka, ale s jinými koňmi zvítězil celkem osmkrát, závodu samotného se zúčastnil v osmadvaceti sezónách. Kromě mužů se závodů účastnily i ženy – L. Brandisová (v období před II. světovou válkou) a E. Palyzová (šedesátá a sedmdesátá léta). Nejlepším časem, za který byla dráha překonána, je čas 08.56,01 minut. Na samém začátku se na start postavilo jen pět koní, výjimkou nebyli ani tři. Velká pardubická se bohužel stala i místem, kde naposledy spatřil světlo světa např. žokej Rudolf Popler.